Teman2 Blogspot

Dunia Facebook...

Char Kuey Teow Goreng@ Taik Ayam

Rasanya sume org tahu makanan Char Kuey Teow...kuah nya basah,udang yg besar2,daun kucai yg bertaburan,pedas,rasa sos tiram n cilinya...Tapi nak dijadikan cite suatu ketika dulu aku penggemar makanan ini...Tetapi kejadian nie depan mata dan aku lah pembelinya...Sejak dari itu aku bukan lagi pencinta char kuey teow..


menarik...tetapi

Teringat seorang penceramah agama berkata makanlah mknan itu dari sumber halal dan penyediaan yg bersih..Barulah bole membentuk peribadi manusia ..Begitu juga halnya dlm memberi anak2 makan..Memang terkesan kata2 itu pd diriku..

Berbalik pada cite makanan ini..Aku telah singgah kedai di tepi jalan untuk membeli makanan. Semasa menunggu giliran membeli makanan, aku lihat ramai org beratur n semakin ramai yg memesan..Dalam tukang masak yg kelam kabut masak n mencapai satu persatu telur...Uhekkkkk !! setiap butir telur tu penuh disalut taik ayam..Kenapa lah peniaga tu x mementingkan kebersihan dlm penyediaan memasak tu..Taik ayam tu kan najis!!!        Taik !!!! Taik !!!! eeee.........Aku jadi kembang tekak..Bila nampak je aku ckp kt abg tukang masak tu 'bang cancel lah'..Abg tu pun mengangguk tanda setuju..Bila kembali dlm kereta asben tanya mana makanan tu..Aku pun cerita..Asben gelak je..aku jadi teringat je kejadian tu...Memang nak muntah..Bila tukang masak tu pecahkan telur.....  telur dan najis bersatu terkena pada tangan n terus masuk dlm kuali...YaAllah aku x leh lupakan kisah ni...


tolong la....geli...dh najis , lalat pulak hinggap..kotor sume


Macam mana nak membentuk sahsiah manusia yg baik...Kita makan benda yg kotor...Jadi hati kita kotor,keras hati..Itu kalau anak yg makan confirm susah ank cerdik,dengar kata dan sebagainya...Betul la kata org lebih baik makan kt umh.. kita bole tentukan kebersihan tu ...Bole makan diluar tapi tentukan kebersihan tempat,penyediaan makanan dsbnya..

Apa pun terpulang pada sesiapa yg baca blog ni supaya ambik berat tentang penyediaan makanan &tempat makanan itu sendiri.. Sumber halal dari semua sudut dan kebersihan menjadi keutamaan bg kami..

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

itu yg beli kat warung....kalau masak kat umah teliti lagi sume brg dibasuh...dan dapatlah menikmati makanan yg disukai....lgpun masak char kuey tiaw bknnya susah sgt.....sume bergantung pada sedap lidah yg merasa.........

Zainurul Haffiza berkata...

setuju